Μία ταινία ύμνος στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό
Ο βαρόνος των ειδικών εφφέ του Χόλιγουντ συναντά τον Έλληνα ηφαιστειολόγο και μας ταξιδεύουν στην Αρχαία Ελλάδα | |
Της Ευγενίας Παυλοπούλου
Καθώς τα φώτα πέφτουν και η οθόνη γεμίζει χρώματα, το ταξίδι αρχίζει σε μία κινηματογραφική αίθουσα της Μελβούρνης, της Νέας Υόρκης, του Σαν Φραντσίσκο. Σημασία δεν έχει η αφετηρία αλλά ο προορισμός. Είναι ένα ταξίδι που κρύβει μυστικά και εκπλήξεις, ηχητικές, οπτικές αλλά και τεχνολογικές. Κι όμως δεν είναι ένα ταξίδι στο μέλλον, αλλά ένα ταξίδι στο παρελθόν.
Η ταινία "Ελλάδα: Τα Μυστικά του Παρελθόντος" που προβάλλεται για μερικές εβδομάδες τώρα στην κινηματογραφική αίθουσα ΙΜΑΧ της Μελβούρνης, δεν είναι μόνο μια φαντασμαγορία είναι μία ταινία ύμνος στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Μεγάλα ονόματα της αμερικανικής κινηματογραφικής σκηνής από τον σκηνοθέτη Γκρεγκ Μαγκίλιβρεϊ, τον "βαρόνο" των ειδικών εφφέ, Κρεγκ Μπάρον και επιστημονικοί σύμβουλοι όπως ο έλληνας ερευνητής ηφαιστειολόγος Γιώργος Βουγιουκαλάκης, βάζουν την υπογραφή τους στην δημιουργία αυτής της θεαματικής ταινίας και από την πρώτη στιγμή στόχος τους ήταν να δώσουν στον θεατή την ακριβή εικόνα της ελληνικής αρχαιότητας.
Η ταινία παρουσιάζει την πορεία ενός έλληνα αρχαιολόγου που ψάχνει εκτός από τους αρχαίους θησαυρούς, να βρει εκεί μέσα στον ναό του Παρθενώνα και στην λάβα που σκεπάζει την γη της αρχαίας Θύρας τις πολιτιστικές του ρίζες.
"Μία ομάδα από 15 ανθρώπους δούλεψε για οκτώ μήνες στην ανάπλαση του Παρθενώνα" θα πει ο κ. Μπάρον στον "Νέο Κόσμο" από το Σαν Φρανσίσκο όπου εργάζεται αυτό τον καιρό.
"Ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία. Δεν είχαμε ποτέ κάνει κάτι παρόμοιο. Μέσα από την αρχαιολογική και επιτόπου μελέτη του Παρθενώνα, των υλικών και του ελληνικού φυσικού φωτισμού του υπέροχου αυτού κτίσματος, έπρεπε να αναπλάσουμε τον ναό, είδωλο. Ο Παρθενώνας είναι το κτίσμα πρότυπο για τον σύγχρονο αλλά και αρχαίο πολιτισμό. Είναι ένα θαύμα πολιτισμού και αρχιτεκτονικής" λέει ο κ. Μπάρον.
Την ίδια στιγμή αυτή η δουλειά ανάπλασης ιστορικών μνημείων με την βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας και σε παραγωγή τρισδιάστατης εικόνας αποτελεί μία πρωτοπορία που ανοίγει καινούριους δρόμους στην παραγωγή ιστορικών ντοκιμαντέρ, παρατηρεί ο κ. Μπάρον.
"Η δουλειά μας σε αυτή την παραγωγή δεν προκαλεί μόνο δέος λόγω του αντικειμένου της δημιουργίας. Είναι μία πρωτοποριακή δουλειά γιατί μέσα από την ανάπλαση του Παρθενώνα, που είναι ιστορικά ακριβέστατη ανοίγει ο δρόμος για την παρουσίαση και άλλων ιστορικών μνημείων και ιστορικών ντοκιμαντέρ. Η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει να δοθεί μία ολοκληρωμένη και ακριβή ιστορικά εικόνα όσον αφορά την αρχική τους μορφή. Τα ειδικά εφφέ και η ψηφιακή τεχνολογία δημιούργησαν την πραγματικότητα του παρελθόντος αλλά και την δραματουργία της ταινίας και αυτό ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς" τονίζει ο κ. Μπάρον.
Και η αλήθεια είναι ότι για όσο καιρό ο κ. Μπάρον πέρασε στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης μέριμνα δική του και των συνεργατών του ήταν κάθε λεπτομέρεια του Παρθενώνα, αρχιτεκτονική και αρχαιολογική, να μελετηθεί έτσι ώστε χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της ψηφιακής τεχνολογίας, ο βαρόνος των ειδικών εφφέ να παράγει την οπτικά ακριβέστερη εικόνα του ναού.
"Νοιώθαμε μεγάλο δέος και ευθύνη κατά την διάρκεια της παραγωγής. Δεν ήταν μία ακόμα ταινία όπου θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε κάτι από το μηδέν. Εδώ είχαμε να κάνουμε με το σύμβολο του δυτικού πολιτισμού, που έχει καθορίσει την αρχιτεκτονική εικόνα χιλιάδων κτιρίων του σημερινού δυτικού κόσμου. Η ευθύνη ήταν μεγάλη" καταλήγει ο κ. Μπάρον λέγοντας ότι θαύμασε στην Αθήνα την "δεσποτική θέση του ναού στην πόλη" όταν την επισκέφτηκε.
"Η αναπαράσταση της έκρηξης του ηφαιστείου της Σαντορίνης στην ταινία είναι επιστημονικά ακριβής και στηρίζεται σε πολύχρονες έρευνές μας. Παρά το γεγονός ότι το αποτέλεσμα είναι θεαματικότατο και σε πολλές περιπτώσεις χάρη του θεάματος θυσιάζεται η επιστημονική ακρίβεια αυτό δεν συνέβη στην περίπτωση αυτή" λέει ο κ. Βουγιουκαλάκης στον "Νεο Κόσμο".
"Ο σκηνοθέτης αυτό που ήθελε να επιτύχει ήταν αυτό ακριβώς. Από την πρώτη στιγμή και κατά την διάρκεια των δύο χρόνων που συνεργαστήκαμε για να ολοκληρωθεί η παραγωγή, στόχος του ήταν το τελικό αποτέλεσμα να είναι όσο γίνεται πιο ρεαλιστικό και ιστορικά σωστό. Αυτό κάναμε και αυτό επιτεύχθηκε".
Ο κ. Βουγιουκαλάκης τονίζει ότι η δυσκολία της παραγωγής δεν ήταν μόνο η προσπάθεια το τελικό αποτέλεσμα να είναι επιστημονικά ακριβές αλλά και διατυπωμένο σε γλώσσα απλή για να γίνει κατανοητό από τον κάθε θεατή. "Η ταινία αποτελεί μία τέλεια ευκαιρία για τον καθένα να γνωρίσει σε απλή γλώσσα, ένα μέρος του αρχαίου πολιτισμού" θα πει ο κ. Βουγιουκαλάκης τονίζοντας ότι στην Αμερική όπου βρέθηκε πρόσφατα, πλήθος ομογενών αλλά και το ευρύτερο αμερικανικό κοινό μόνο διθυραμβικές κριτικές είχε να κάνει μετά την μοναδική τρισδιάστατη εμπειρία τους.
Το γαλάζιο των ελληνικών νησιών, δένει με το χρυσό του ελληνικού ήλιου, την εκρηκτική ομορφιά της Σαντορίνης, την πανδαισία χρωμάτων της αρχαίας ελληνικής τέχνης, τις αρμονικές καμπύλες των αρχαίων κτιρίων και όλα αυτά με την λεβέντικη φωνή του Μανώλη Λιδάκη και την νοσταλγικά μελωδική φωνή της Ελένη Τσαλιγοπούλου, για να ταξιδέψει τον θεατή σε κόσμους άλλους. Μπορεί αυτοί οι κόσμοι να είναι αρχαίοι, όμως ο καθένας μέσα από τα οπτικά και ηχητικά μονοπάτια της ταινίας το σίγουρο είναι ότι θα έρθει πιο κοντά στην πολιτιστική του κληρονομιά.
* Η ταινία ήδη προβάλλεται στις ΗΠΑ και την Αυστραλία στις αίθουσες ΙΜΑΧ της Μελβούρνης και του Σίδνεϊ. Την αφήγηση στην ταινία κάνει η Νία Βαρντάλος.
No comments:
Post a Comment